Bidang: Nombor
dan Operasi
Tajuk: Nombor
bulat hingga 100
Standard Kandungan: Murid dibimbing untuk:
Menyatakan kuantiti secara intuitif.
Standard Pembelajaran: Murid
berupaya untuk:
i. Menyatakan kuantiti melalui
perbandingan banyak atau
sedikit,sama banyak atau tidak sama
banyak dan
lebih atau kurang secara:
(a) Kumpulan yang mempunyai banyak dan
sedikit objek,
(b) Membanding dua kumpulan secara
padanan,
(c) Pola yang berlainan dengan
menggunakan dua
kumpulan objek.
Masa:
60 minit (2 waktu)
Aktiviti:
1 a. Murid membuat
pemerhatian terhadap dua kumpulan buah rambutan yang
diletakkan di atas meja.
b. Perkukuhkan aktiviti dengan meminta
murid membuat pemerhatian terhadap
sejumlah
guli yang diberikan(guli mempunyai dua warna iaitu merah dan biru).
c. Minta murid mengasing dan menyusun guli mengikut warna .
d .Minta murid mengutip daun kering dalam masa 30 saat.
Murid diminta mengumpul hasil
kutipan mengikut kumpulan masing-masing.
Terapkan sikap berkerjasama dan bantu
membantu bagi memastikan tugasan yang diberi dapat disempurnakan
2. Minta murid membentuk:
i.
Kumpulan banyak dan kumpulan sedikit,
ii.
kumpulan sama banyak dan tidak sama banyak, dan
iii.
kumpulan lebih dan kumpulan kurang, berdasarkan objek yang ada di
sekeliling murid.
3. Minta murid menjelaskan bagaimana
pembentukan kumpulan i hingga iii
dilakukan.
4. Edarkan lembaran kerja 1, 2 dan
seterusnya 3 kepada setiap murid.
Pentaksiran: Berdasarkan
kepada keupayaan murid menjawab soalan di Lembaran
Kerja 1 hingga Lembaran Kerja 3.
Nilai dan sikap: Terapkan
sifat berkerjasama terutama sewaktu melakukan aktiviti di luar
bilik darjah.
No comments:
Post a Comment